Secapp är en plattform för kritisk kommunikation och larmhantering

Secapp är byggt för att sända massutskick, larma individer och team, samla in kritisk information och möjliggöra säkra chattar och videomöten i realtid.

Allt detta sker i en och samma plattform där datan förblir säker och alltid ägs av kunden. Secapp kräver ingen extra enhet – varken från avsändaren eller mottagarna.

I slutändan kan Secapp bidra till att rädda liv och hantera kritiska situationer när det verkligen gäller.

Viktigaste funktioner

Secapps funktioner och egenskaper bygger på modern kommunikationsteknik som gör det möjligt att hantera olika kommunikations-, larm- och ledningsåtgärder från en och samma plattform. Plattformen ger dig verktyg för professionell vardagskommunikation samt för att förbereda, hantera och återhämta dig från oväntade situationer.

Larm och personsökning

Secapp har lagt särskild vikt vid att säkerställa tillförlitlig meddelandeleverans, hög säkerhet och möjligheten att skicka och rikta kritisk information till rätt personer inom några sekunder – oavsett om det gäller en eller tusentals mottagare.

  • De larmade personerna kan i realtid se vem som kan delta i situationen och med vilka kompetenser.

  • Meddelanden kan riktas till individer baserat på deras kompetenser (t.ex. första hjälpen-utbildning, C-körkort), tillgänglighetsinformation, grupper eller positionsdata.

  • Larm kan gå förbi telefonens ljudlöst läge och kräver omedelbart svar.

  • Med områdeslarm kan du automatisera kommunikation och larm för specifika områden – till exempel en fabrik, byggarbetsplats eller ett kontor.

  • Secapp stöder också helt automatiserade larm och kommunikation som kan utlösas baserat på information från ett annat system. Som till exempel brandlarm, gaslarm och fastighetsautomation.

Säker chatt

Secapps meddelandefunktion, Chat, gör teamarbete smidigt och effektivt – samtidigt som arbetskommunikationen hålls åtskild från personlig meddelandetrafik. Genom chattar kan du dela information i realtid mellan olika intressenter, även över organisationsgränser. Secapp kan användas både på mobila enheter och via webbläsare.

  • Skicka text, bilder, ljud eller din position på kartan och dela bilagor.

  • Du kan ange ett ämne för konversationen och uppdatera det vid behov.

  • All information som delas i Secapp förblir kundens egendom, vilket gör Secapp till en utmärkt lösning för professionell användning – till skillnad från konsumentinriktade meddelandeappar.

Säker plattform för röst- och videosamtal Secapp Meet

Varje larm kan innehålla ett video- eller röstkonferensrum för att dela uppdateringar och information med dem som är involverade i händelsen.

  • Kommunicera säkert via röst och video.

  • Använd det på Android, iOS eller via en webbläsare.

  • Under mötet kan du dela din skärm, begära ordet genom att virtuellt räcka upp handen, stänga av eller slå på deltagarnas mikrofoner samt övervaka anslutningens kvalitet.

  • Du kan skydda mötet med ett lösenord och hantera deltagarnas inpassering genom väntrums­godkännanden.

Ensamarbetarsäkerhet

Den mobila applikationen innehåller funktioner som är särskilt utveclade för ensamarbetarsäkerhet: OneClick-knappar för olika ändamål samt knappen för ensamarbete. Dessa funktioner kan enkelt anpassas efter er organisations behov och säkerhetskrav.

  • Skicka meddelanden och larm med ett enda tryck.

  • Fysiska nödlarmknappar kan också kopplas till Secapp för att skicka larm.

  • Knappen för ensamarbete och larmet vid orörlighet ger trygghet för ensamarbetare genom att automatiskt larma om hjälp om knappen inte återställs inom en viss tid eller om användarens telefon har varit inaktiv under en angiven period.

  • Både larm som skickas via OneClick-knappen och knappen för ensamarbete kan kompletteras med platsinformation, vilket gör det enkelt och snabbt att dirigera hjälp till rätt plats.

Checklistor och rapportering

Med mobila checklistor och rapportering kan du samla in och dela data på bara några minuter.

  • Hantera kritiska tillgångar och platser (t.ex. lokaler, utrustning, fordon eller andra tillgångar kopplade till er verksamhet).

  • Kan användas för individuella fältinsatser, dagliga utrustningskontroller eller för att skapa en lägesbild.

Filhantering

Med Secapp Filer kan du alltid ha nödvändiga instruktioner, planer och andra dokument nära till hands. Du kan spara säkerhetsdokument, instruktioner, checklistor för olika situationer samt viktiga telefonlistor i filerna.

  • De nödvändiga filerna och instruktionerna är alltid lätt och snabbt tillgängliga via mobil- och webbapplikationerna. På mobila enheter fungerar filerna även utan internetuppkoppling.

  • Begränsa läs- och redigeringsrättigheter baserat på användare eller grupper för att säkerställa korrekt informationshantering.

  • Organisera filer med hjälp av kategorier. Gruppera till exempel förstainsats- och räddningsinsatser i en kategori och krisgruppens kontaktinformation i en annan. Skapa kategorier för snabbt utvecklande nödsituationer och samla relevanta åtgärdskort under dem.

Plats-, tillgångs- och enhetsregister

Med anpassningsbara register för anläggningar och enheter kan du enkelt hantera dokumentation för platser, tillgångar och utrustning.

  • Skapa och hantera information om platser, tillgångar och enheter enligt varje industris specifika behov.

  • Plats- och enhetsregister är enkla att uppdatera och underhålla – med möjlighet att redigera och lägga till bilder, videor, smarta fält, koordinater, QR-/streckkoder, signaturer, fritext, siffror och urvalslistor.

  • Dela åtkomst till data på ett säkert sätt.

Integrationer

Secapps design har utformats för enkel integration med organisationens befintliga system och fysiska knappar.

  • Skicka automatiskt ett larm från ett annat system till önskad målgrupp via Secapp.

  • Synkronisera användar-, grupp- eller kompetensinformation genom API eller via Microsoft SCIM – och Microsoft Entra -gränssnittet.

  • Skicka larm från Secapp till ett annat system. Exempelvis kan bekräftelser, positionsdata och rapporter delas som återkopplingsinformation.

Fånga uppmärksamheten…

I det dagliga arbetet

  • Larma och kalla in personal: snabbt hitta och larma ersättare eller extra resurser när behovet uppstår.

  • Samla och larma snabbinsats­team: säkerställ att rätt personer nås direkt vid akuta händelser.

  • Intern snabbkommunikation: en säker ersättning för konsumentappar som WhatsApp.

  • Massutskick: håll kunder och intressenter informerade i realtid.

  • Operativ ledning: samordna rutinarbete och kontroller, t.ex. installationer, underhåll och inspektioner.

  • Dokumentation: hantera material kopplat till fastigheter, platser och tillgångar.

  • Kostnadshantering: arbets- och materialorder, samt uppföljning av kapital- och driftskostnader.

  • Hantering av miljöer med flera aktörer: genom säker informationsdelning och dokumentation.

  • Säkerhetskontroller: på arbetsplatser, byggarbetsplatser och andra riskmiljöer.

Vid kriser och nödsituationer

  • Förberedelse för oväntade händelser: skapa meddelande- och uppgiftsmallar samt automatiseringar.

  • Hantering av kontaktinformation, kompetenser, tillgänglighet och positioner.

  • Larma och informera personal och intressenter vid kriser eller oväntade händelser såsom bränder, kemikalieläckor, terrorism, naturkatastrofer, strömavbrott, vattenföroreningar eller systemfel.

  • Automatiserad eller manuell information till intressenter vid systemfel för att säkerställa att de omedelbart får tillgång till aktuell information.

  • Larma operativ personal och samordna ledningens beslutsfattande, till exempel vid en PR-kris.

  • Uppgifter och checklistor för att samordna och rapportera arbete i oväntade situationer.

  • Personsäkerhetsverktyg för arbetstagare: positionsspårning, tids- eller rörelsebaserat dödmansgrepp och anpassningsbara panikknappar.

  • Rapportera olyckor och tillbud med några få tryck.

  • Automatiska larm från befintliga system via integrationer.

Vill ni veta hur Secapp kan hjälpa er?