Published On: 02.10.2025Last Updated: 07.10.2025Categories: Hyvinvointialueet, Kumppanit, Uutiset

Kriittinen viestintä- ja hälytysjärjestelmä Secapp on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa terveydenhuollossa. Sitä käyttää jo yli 43 000 työntekijää kaikilla 21 hyvinvointialueella. Järjestelmä säästää henkilöstön aikaa, helpottaa työntekoa ja tukee työntekijöiden jaksamista. Nyt samaa ratkaisua hyödynnetään myös Virossa ja Kanadassa.

Hyvinvointialueilla Secapp on arkea niin päivystyksissä, synnytyssaleissa kuin tilannekeskuksissa. Sitä käytetään työvuorohälyttämiseen, yksin työskentelevien turvaamiseen ja kriittisiin tehtäviin hälyttämiseen. Järjestelmä tuo reaaliaikaisen tilannekuvan kaikkien saataville ja auttaa toimimaan tehokkaasti myös kriittisissä tilanteissa.

Secappin kasvupolulla sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen asiakkuuksilla on ollut tärkeä asema. Yhteistyötä on tehty vuosikymmen ajan ja viime vuosina hyvinvointialueiden perustamisen myötä yhteistyö on laajentunut ja erityisesti syventynyt.

Yksi suurimmista hyödyistä on työn tehostuminen. Secappin asiakkaat ovat kertoneet, että järjestelmän avulla henkilöstön hälyttäminen on jopa 90% nopeampaa, kuin soitto- tai tekstiviestiringeillä. Kun kriittisessä tilanteessa tieto tavoittaa oikeat ihmiset sekunneissa ja työntekijä pystyy keskittymään hoitotyöhön ilman jatkuvaa soittelua ja selvittelyä, työnteko helpottuu ja stressi vähenee merkittävästi.

– Jo yksittäiset Secappin toiminnot, kuten monipotilashälytys, tehostavat asiakkaan prosesseja. Parhaimmillaan Secappin toimintojen laaja käyttö eri tilanteisiin sosiaali-, terveydenhuollon ja pelastustoimen organisaatioissa tukee hyvinvointialueen strategista tavoitetta vähentää järjestelmien määrää. Saavutettavat hyödyt ovat merkittäviä, kun puhutaan kustannuksista tai esimerkiksi järjestelmien ajantasalla pitämiseen kuluvasta ajasta, kertoo Secappin asiakkuusjohtaja Pasi Tervonen.

Työntekijä saa apua tehtäviin, joissa minuuteilla on merkitystä potilaan hoidon aloittamisen kannalta

Kun Secappia käytetään hyvinvointialueilla arjessa toimimiseen, se varmistaa että järjestelmä on tuttu ja käytettävissä myös kriittisissä tilanteissa. Jos tehtävät hajautetaan useisiin eri järjestelmiin synty riski, että tosipaikan tullen esimerkiksi yhteystiedot eivät ole ajantasalla. Kriittisiä tilanteita ovat muun muassa suuronnettomuudet, vesipelastustehtävät ja kiireelliset leikkaukset päivystysaikana.

– Jos esimerkiksi sydänpotilas tulee päivystysaikana leikkaukseen, pystytään Secappilla hälyttämään työntekijät töihin, vaikka kesken yöunien. Hälytys saadaan toimitettua kaikille vastaanottajille kerralla ja vastuuhoitaja pääsee laittamaan leikkaussalin valmiiksi. Ennen Secappia vastaava tehtävä hoidettiin soittamalla työntekijät yksitellen läpi, taustoittaa Niina Markkanen, Customer Success Manager, Secapp

Kesän 2025 aikana Secapp on auttanut asiakkaitaan tekemään hälytyksen vesipelastustehtäviä varten. Vedestä pelastaminen vaatii tekijöiltään erityistä osaamista ja kalustoa. Työntekijät voivat olla vapaalla tai pelastajajoukkoon kuuluu vapaaehtoisia. Secappin avulla työntekijä voi hälyttää tehtävään tarvittavat pelastajat yhdellä napin painalluksella. Näin oikean osaamisen omaavat pelastajat saavat tiedon tehtävästä nopeasti.

Myös työntekijöiden turvallisuus on tärkeää. Työntekijän turvallisuuden varmistaminen täytyy varmistaa esimerkiksi kotihoidossa. Secappin avulla työntekijä saa kutsuttua itselleen nopeasti apua. Järjestelmän avulla työntekijä pystyy tekemään nopeasti hälytyksen, jonka tilannekeskus vastaanottaa ja lähettää apua paikalle.

Suomesta Viroon ja Kanadaan

Secappin hyödyt on huomattu myös kansainvälisesti. Virossa yritys voitti kansallisen terveydenhuollon kilpailutuksen ensimmäisen kerran vuonna 2020 ja kriittisen viestinnän kumppanuussopimus uusittiin vuonna 2024. Sopimus kattaa yhteensä 14 sairaalaa Virossa.

Vuonna 2024 Secapp laajentui Kanadaan. Kanadassa, Ontarion Arnpriorin alueella toimiva terveydenhuollon organisaatio Arnprior Regional Health pilotoi järjestelmää puolen vuoden ajan ja teki elokuussa 2025 kaupallisen sopimuksen. Käyttäjät kertovat, että järjestelmä nopeuttaa arjen työtehtäviä ja parantaa tiimien yhteistyötä. Arnprior kerää Secappilla myös tietoja, joita tarvitaan paikallisten dokumentaatiovaatimuksien täyttämiseen.

Kanadassa Secapp toimii paikallisen kumppanin Brightbuildin kanssa. Kumppanin kanssa yhdessä työskentelemällä varmistetaan, että asiakas saa palvelua paikallisella kielellä ja Secappin käyttöä voidaan tukea nopeasti paikan päällä.

Tavoitteena on laajentaa Secappin käyttöä

Tulevaisuuden tavoitteena Secappilla on pyrkiä laajentamaan terveydenhuollon ja sosiaali- ja pelastustoimen Secapp-käyttöä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Järjestelmässä on vielä paljon potentiaalia jäljellä, jonka luotetaan auttavan ja tehostavan terveydenhuollon toimijoita.

– Suomalainen innovaatio, joka syntyi alun perin kriisi- ja vaaratilanneviestintään, on löytänyt tiensä kansainvälisiin sairaaloihin. Olemme ylpeitä, että voimme tukea terveydenhuoloa, sekä työntekijöitä että organisaatiota, niin Suomessa kuin maailmalla, sanoo Secappin toimitusjohtaja Kari Aho.

Secapp

Secapp auttaa pelastamaan ihmishenkiä ja hallitsemaan kriittisiä toimintoja kriisitilanteissa.

  • Secapp on palkittu suomalainen kriittisen viestinnän ja hälyttämisen palvelu, jonka avulla tavoitat henkilöstön ja kaikki organisaatiollenne tärkeät sidosryhmät nopeasti ja luotettavasti. Ratkaisu poistaa viestinnän pullonkauloja erityisesti nopeaa reagointia vaativissa tilanteissa. Secappin SaaS-alustan tietoturvan hallinta on ISO27001:2022-sertifioitu (Into Certification Oy).
  • Secappiin luottaa yli 140 000 ammattilaista, yli 1000 organisaatiosta mm. Suomessa, Virossa ja Ruotsissa.
  • Järjestelmä on suunniteltu mm. Hyvinvointialueiden, julkishallinnon, kuntien ja kaupunkien ja kriittisen infrastruktuurin tarpeisiin. Secapp toimii kaikilla laitteilla ja tarjoaa useita integraatiomahdollisuuksia eri toimialoilla käytössä oleviin järjestelmiin. Lue lisää Secappin käyttökohteista ja käyttötavoista.

Lisätietoja antavat:

Pasi Tervonen, Account Director, +358 45 117 1577, pasi.tervonen@secapp.fi 

Jani Lehtinen, Chief Growth Officer, +358 50 582 2385, jani.lehtinen@secapp.fi 

Kriittinen viestintä- ja hälytysjärjestelmä Secapp on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa terveydenhuollossa. Sitä käyttää jo yli 43 000 työntekijää kaikilla 21 hyvinvointialueella. Järjestelmä säästää henkilöstön aikaa, helpottaa työntekoa ja tukee työntekijöiden jaksamista. Nyt samaa ratkaisua hyödynnetään myös Virossa ja Kanadassa.

Hyvinvointialueilla Secapp on arkea niin päivystyksissä, synnytyssaleissa kuin tilannekeskuksissa. Sitä käytetään työvuorohälyttämiseen, yksin työskentelevien turvaamiseen ja kriittisiin tehtäviin hälyttämiseen. Järjestelmä tuo reaaliaikaisen tilannekuvan kaikkien saataville ja auttaa toimimaan tehokkaasti myös kriittisissä tilanteissa.

Secappin kasvupolulla sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen asiakkuuksilla on ollut tärkeä asema. Yhteistyötä on tehty vuosikymmen ajan ja viime vuosina hyvinvointialueiden perustamisen myötä yhteistyö on laajentunut ja erityisesti syventynyt.

Yksi suurimmista hyödyistä on työn tehostuminen. Secappin asiakkaat ovat kertoneet, että järjestelmän avulla henkilöstön hälyttäminen on jopa 90% nopeampaa, kuin soitto- tai tekstiviestiringeillä. Kun kriittisessä tilanteessa tieto tavoittaa oikeat ihmiset sekunneissa ja työntekijä pystyy keskittymään hoitotyöhön ilman jatkuvaa soittelua ja selvittelyä, työnteko helpottuu ja stressi vähenee merkittävästi.

– Jo yksittäiset Secappin toiminnot, kuten monipotilashälytys, tehostavat asiakkaan prosesseja. Parhaimmillaan Secappin toimintojen laaja käyttö eri tilanteisiin sosiaali-, terveydenhuollon ja pelastustoimen organisaatioissa tukee hyvinvointialueen strategista tavoitetta vähentää järjestelmien määrää. Saavutettavat hyödyt ovat merkittäviä, kun puhutaan kustannuksista tai esimerkiksi järjestelmien ajantasalla pitämiseen kuluvasta ajasta, kertoo Secappin asiakkuusjohtaja Pasi Tervonen.

Työntekijä saa apua tehtäviin, joissa minuuteilla on merkitystä potilaan hoidon aloittamisen kannalta

Kun Secappia käytetään hyvinvointialueilla arjessa toimimiseen, se varmistaa että järjestelmä on tuttu ja käytettävissä myös kriittisissä tilanteissa. Jos tehtävät hajautetaan useisiin eri järjestelmiin synty riski, että tosipaikan tullen esimerkiksi yhteystiedot eivät ole ajantasalla. Kriittisiä tilanteita ovat muun muassa suuronnettomuudet, vesipelastustehtävät ja kiireelliset leikkaukset päivystysaikana.

– Jos esimerkiksi sydänpotilas tulee päivystysaikana leikkaukseen, pystytään Secappilla hälyttämään työntekijät töihin, vaikka kesken yöunien. Hälytys saadaan toimitettua kaikille vastaanottajille kerralla ja vastuuhoitaja pääsee laittamaan leikkaussalin valmiiksi. Ennen Secappia vastaava tehtävä hoidettiin soittamalla työntekijät yksitellen läpi, taustoittaa Niina Markkanen, Customer Success Manager, Secapp

Kesän 2025 aikana Secapp on auttanut asiakkaitaan tekemään hälytyksen vesipelastustehtäviä varten. Vedestä pelastaminen vaatii tekijöiltään erityistä osaamista ja kalustoa. Työntekijät voivat olla vapaalla tai pelastajajoukkoon kuuluu vapaaehtoisia. Secappin avulla työntekijä voi hälyttää tehtävään tarvittavat pelastajat yhdellä napin painalluksella. Näin oikean osaamisen omaavat pelastajat saavat tiedon tehtävästä nopeasti.

Myös työntekijöiden turvallisuus on tärkeää. Työntekijän turvallisuuden varmistaminen täytyy varmistaa esimerkiksi kotihoidossa. Secappin avulla työntekijä saa kutsuttua itselleen nopeasti apua. Järjestelmän avulla työntekijä pystyy tekemään nopeasti hälytyksen, jonka tilannekeskus vastaanottaa ja lähettää apua paikalle.

Suomesta Viroon ja Kanadaan

Secappin hyödyt on huomattu myös kansainvälisesti. Virossa yritys voitti kansallisen terveydenhuollon kilpailutuksen ensimmäisen kerran vuonna 2020 ja kriittisen viestinnän kumppanuussopimus uusittiin vuonna 2024. Sopimus kattaa yhteensä 14 sairaalaa Virossa.

Vuonna 2024 Secapp laajentui Kanadaan. Kanadassa, Ontarion Arnpriorin alueella toimiva terveydenhuollon organisaatio Arnprior Regional Health pilotoi järjestelmää puolen vuoden ajan ja teki elokuussa 2025 kaupallisen sopimuksen. Käyttäjät kertovat, että järjestelmä nopeuttaa arjen työtehtäviä ja parantaa tiimien yhteistyötä. Arnprior kerää Secappilla myös tietoja, joita tarvitaan paikallisten dokumentaatiovaatimuksien täyttämiseen.

Kanadassa Secapp toimii paikallisen kumppanin Brightbuildin kanssa. Kumppanin kanssa yhdessä työskentelemällä varmistetaan, että asiakas saa palvelua paikallisella kielellä ja Secappin käyttöä voidaan tukea nopeasti paikan päällä.

Tavoitteena on laajentaa Secappin käyttöä

Tulevaisuuden tavoitteena Secappilla on pyrkiä laajentamaan terveydenhuollon ja sosiaali- ja pelastustoimen Secapp-käyttöä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Järjestelmässä on vielä paljon potentiaalia jäljellä, jonka luotetaan auttavan ja tehostavan terveydenhuollon toimijoita.

– Suomalainen innovaatio, joka syntyi alun perin kriisi- ja vaaratilanneviestintään, on löytänyt tiensä kansainvälisiin sairaaloihin. Olemme ylpeitä, että voimme tukea terveydenhuoloa, sekä työntekijöitä että organisaatiota, niin Suomessa kuin maailmalla, sanoo Secappin toimitusjohtaja Kari Aho.

Secapp

Secapp auttaa pelastamaan ihmishenkiä ja hallitsemaan kriittisiä toimintoja kriisitilanteissa.

  • Secapp on palkittu suomalainen kriittisen viestinnän ja hälyttämisen palvelu, jonka avulla tavoitat henkilöstön ja kaikki organisaatiollenne tärkeät sidosryhmät nopeasti ja luotettavasti. Ratkaisu poistaa viestinnän pullonkauloja erityisesti nopeaa reagointia vaativissa tilanteissa. Secappin SaaS-alustan tietoturvan hallinta on ISO27001:2022-sertifioitu (Into Certification Oy).
  • Secappiin luottaa yli 140 000 ammattilaista, yli 1000 organisaatiosta mm. Suomessa, Virossa ja Ruotsissa.
  • Järjestelmä on suunniteltu mm. Hyvinvointialueiden, julkishallinnon, kuntien ja kaupunkien ja kriittisen infrastruktuurin tarpeisiin. Secapp toimii kaikilla laitteilla ja tarjoaa useita integraatiomahdollisuuksia eri toimialoilla käytössä oleviin järjestelmiin. Lue lisää Secappin käyttökohteista ja käyttötavoista.

Lisätietoja antavat:

Pasi Tervonen, Account Director, +358 45 117 1577, pasi.tervonen@secapp.fi 

Jani Lehtinen, Chief Growth Officer, +358 50 582 2385, jani.lehtinen@secapp.fi