Published On: 10.12.2020Last Updated: 01.07.2022Categories: Asiakaskokemukset
Joni Alanko, projektipäällikkö, Seinäjoen keskussairaala

Kuva: Trustmary

Ennen Secappia Seinäjoen keskussairaalalla saattoi mennä sisäisiin hälytyksiin jopa 5-10 minuuttia. Secappilla hälytysviive on saatu pienettyä vain 30-60 sekuntiin.

Seinäjoen keskussairaalassa kriittisen viestinnän piiriin kuuluvat kaikki oleelliset toimijat, jotka liittyvät potilaan nopeaan välittömään hoitoon.

– Pääasiassa nämä toimijat ovat päivystäviä yksiköitä, kuten yhteispäivystys, röntgen, laboratorio, leikkaussali ja teho-osasto, kertoo projektipäällikkö Joni Alanko.

Aikaa ennen Secappia Seinäjoella saattoi hälyttämiseen kulua useita minuutteja.

– Ennen Secappia joutui traumatiimin hälyttämiseen käyttämään noin viidestä kymmeneen minuuttia. Puheluita piti soittaa aika paljon usealle eri tiimin jäsenelle. Secappin myötä hälytys lähtee eteenpäin noin 30-60 sekunnissa ja kaikki toimijat saadaan kiinni, Alanko sanoo.

– Samalla heille saadaan heti tieto siitä, että minkälaisesta tilanteesta on kysymys ja mikä on potilaan arvioitu saapumisaika, Alanko lisää.

Secappin myötä esimerkiksi sairaalan lähellä tapahtuviin kriittisiin tilanteisiin voidaan reagoida nopeasti.

– Vaikka potilas tulisi sairaalan läheisyydestä, esimerkiksi keskustan alueelta pyörätiellä auton alle jääneenä, niin täällä häntä on kuitenkin jo hoitotiimi vastassa, vaikka kuljetusmatka on hyvin lyhyt.

Kiitosta Secappin monilaitteisuudelle ja helpolle käyttöönottolle

– Meille oli oleellista, että pääsemme hälyttämään myös viranomaisverkon päätelaitteisiin. Siinä oli yksi iso syy, miksi juuri Secapp valittiin, Alanko toteaa.

Selkeät ohjeet helpottivat käyttöönottoa.

– Secappin kanssa oli helppo tehdä yhteistyötä käyttöönoton kanssa. Sieltä tuli selkeät ohjeet, mitä meidän toimesta tarvitaan ja lisäks saimme hyvin apua myös käyttökoulutuksessa, Alanko kiittelee.

Alangon mukaan luotettavuus, kotimaisuus ja työnteon helpottuminen ovat järjestelmän parhaita ominaisuuksia.

– Secappissa parasta on tietysti luotettavuus, kotimaisuus ja se, että se helpottaa meidän työtämme. Se vapauttaa meidän käsiä siihen, mitä me oikeasti täällä teemme eli hoidamme potilaita.

Joni Alanko, projektipäällikkö, Seinäjoen keskussairaala

Kuva: Trustmary

Ennen Secappia Seinäjoen keskussairaalalla saattoi mennä sisäisiin hälytyksiin jopa 5-10 minuuttia. Secappilla hälytysviive on saatu pienettyä vain 30-60 sekuntiin.

Seinäjoen keskussairaalassa kriittisen viestinnän piiriin kuuluvat kaikki oleelliset toimijat, jotka liittyvät potilaan nopeaan välittömään hoitoon.

– Pääasiassa nämä toimijat ovat päivystäviä yksiköitä, kuten yhteispäivystys, röntgen, laboratorio, leikkaussali ja teho-osasto, kertoo projektipäällikkö Joni Alanko.

Aikaa ennen Secappia Seinäjoella saattoi hälyttämiseen kulua useita minuutteja.

– Ennen Secappia joutui traumatiimin hälyttämiseen käyttämään noin viidestä kymmeneen minuuttia. Puheluita piti soittaa aika paljon usealle eri tiimin jäsenelle. Secappin myötä hälytys lähtee eteenpäin noin 30-60 sekunnissa ja kaikki toimijat saadaan kiinni, Alanko sanoo.

– Samalla heille saadaan heti tieto siitä, että minkälaisesta tilanteesta on kysymys ja mikä on potilaan arvioitu saapumisaika, Alanko lisää.

Secappin myötä esimerkiksi sairaalan lähellä tapahtuviin kriittisiin tilanteisiin voidaan reagoida nopeasti.

– Vaikka potilas tulisi sairaalan läheisyydestä, esimerkiksi keskustan alueelta pyörätiellä auton alle jääneenä, niin täällä häntä on kuitenkin jo hoitotiimi vastassa, vaikka kuljetusmatka on hyvin lyhyt.

Kiitosta Secappin monilaitteisuudelle ja helpolle käyttöönottolle

– Meille oli oleellista, että pääsemme hälyttämään myös viranomaisverkon päätelaitteisiin. Siinä oli yksi iso syy, miksi juuri Secapp valittiin, Alanko toteaa.

Selkeät ohjeet helpottivat käyttöönottoa.

– Secappin kanssa oli helppo tehdä yhteistyötä käyttöönoton kanssa. Sieltä tuli selkeät ohjeet, mitä meidän toimesta tarvitaan ja lisäks saimme hyvin apua myös käyttökoulutuksessa, Alanko kiittelee.

Alangon mukaan luotettavuus, kotimaisuus ja työnteon helpottuminen ovat järjestelmän parhaita ominaisuuksia.

– Secappissa parasta on tietysti luotettavuus, kotimaisuus ja se, että se helpottaa meidän työtämme. Se vapauttaa meidän käsiä siihen, mitä me oikeasti täällä teemme eli hoidamme potilaita.