
Secappin nykyisille oppilaitosasiakkaille suunnattu asiakasiltapäivä järjestettiin 9. lokakuuta 2025 Haaga-Helian tiloissa Helsingissä. Tapahtuman kumppaneina toimivat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Eastsec, jotka toivat tilaisuuteen arvokasta osaamistaan ja käytännön kokemuksia turvallisuuden kehittämisestä oppilaitosympäristöissä.
Tapahtuma kokosi yhteen oppilaitosten turvallisuudesta vastaavia henkilöitä ja yhteistyökumppaneita jakamaan kokemuksia sekä kehittämään turvallisuuskulttuuria eteenpäin.
Tilaisuudessa korostettiin, että turvallisuuskulttuuri ei synny itsestään, vaan vaatii systemaattista, usean eri toimijan välistä yhteistyötä, tuekseen. Secappin roolina on tarjota turvallisuudesta vastaaville henkilöille työkalut, jotka auttavat toimimaan arjessa ja poikkeustilanteissa.
Haaga-Helialla Secappia käytetään osana arjen turvallisuustyötä
Haaga-Helian turvallisuuspäällikkö Mia Kivelä kertoi kokemuksia Secappin käytöstä arjessa ja laajentamisesta oppilaitosympäristössä. Haaga-Helialla Järjestelmää hyödynnetään paitsi henkilö- ja aluehälyttämisessä, myös viestintäkanavana esimerkiksi valintakokeiden aikana ja tietoliikennehäiriöiden varalta.
Oppilaitoksessa Secappin käyttö on laajentunut vaiheittain, ja henkilöstö on oppinut luottamaan sen toimivuuteen myös kiireisissä tilanteissa. Käyttöönoton todettiin onnistuvan parhaiten, kun mukaan otetaan heti alusta lähtien kaikki keskeiset tahot, kuten esimerkiksi IT, johto ja turva.
Haaga-Helia jalkauttaa turvallisuuskulttuuria monella eri tavalla. Yksi esimerkkki on jokaiselle kampukselle tehdyt turvallisuuskävelyvideot. Tutustu Pasilan kampuksen videoon täällä.
Miten johtajuus eri tilaisuudessa jakautuu
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian turvallisuuspäällikkö Erkki Mäntymaa painotti puheenvuorossaan, että onnistunut turvallisuusjohtaminen edellyttää koko johtamisketjun läpikäyntiä. Secappin tekninen toteutus on usein pieni osa kokonaisuutta. Suurin työ liittyy suunnitteluun, vastuiden määrittelyyn ja eri toimijoiden yhteistyöhön.
Mäntymaa muistutti myös, ettei yksittäiseen teknologiaan tule koskaan nojata täysin, vaan poikkeustilanteissa on tärkeää varmistaa useita toimivia viestintä- ja hälytyskeinoja.
Tosipaikan sattuessa turvallisuus syntyy työntekijöiden taidosta ja resilienssistä toimia
Turvallisuusalan asiantuntijat Harri Salo ja Miika Laitinen Eastseciltä nostivat esiin kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen. Turvallisuus ei synny ohjeista tai dokumenteista, vaan käytännön toiminnasta ja harjoittelusta poikkeustilanteita varten.
Kun poikkeustilanne tulee, henkilöstön on toimittava heti
Säppin yrittäjä Joel Linna jakoi myös käytännön kokemuksiaan poikkeustilanteiden harjoittelusta. Esimerkkinä kuultiin Vesangan päiväkotikoulun laaja harjoitus, jossa testattiin poikkeustilanteen viestintää ja toimintamalleja käytännössä.
Keskeinen oppi oli, että poikkeustilanteessa henkilöstön tulee pystyä toimimaan itsenäisesti ennen viranomaisten saapumista. Yhteisten työkalujen ja selkeiden toimintamallien avulla viestintä pysyy hallittuna ja tieto kulkee oikeille henkilöille.
Tilaisuus tarjosi foorumin kokemusten ja oppien jakamiseen
Osallistujilta saadun palautteen mukaan tapahtuma toimi hyvänä tilaisuutena jakaa oppeja ja kokemuksia eri oppilaitoksien välillä. Tilaisuus myös vahvisti yhteistä tahtotilaa kehittää oppilaitosten turvallisuuskulttuuria entistä toimivammaksi.
Kiitos osallistujille ja kumppaneille!



Secappin nykyisille oppilaitosasiakkaille suunnattu asiakasiltapäivä järjestettiin 9. lokakuuta 2025 Haaga-Helian tiloissa Helsingissä. Tapahtuman kumppaneina toimivat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Eastsec, jotka toivat tilaisuuteen arvokasta osaamistaan ja käytännön kokemuksia turvallisuuden kehittämisestä oppilaitosympäristöissä.
Tapahtuma kokosi yhteen oppilaitosten turvallisuudesta vastaavia henkilöitä ja yhteistyökumppaneita jakamaan kokemuksia sekä kehittämään turvallisuuskulttuuria eteenpäin.
Tilaisuudessa korostettiin, että turvallisuuskulttuuri ei synny itsestään, vaan vaatii systemaattista, usean eri toimijan välistä yhteistyötä, tuekseen. Secappin roolina on tarjota turvallisuudesta vastaaville henkilöille työkalut, jotka auttavat toimimaan arjessa ja poikkeustilanteissa.
Haaga-Helialla Secappia käytetään osana arjen turvallisuustyötä
Haaga-Helian turvallisuuspäällikkö Mia Kivelä kertoi kokemuksia Secappin käytöstä arjessa ja laajentamisesta oppilaitosympäristössä. Haaga-Helialla Järjestelmää hyödynnetään paitsi henkilö- ja aluehälyttämisessä, myös viestintäkanavana esimerkiksi valintakokeiden aikana ja tietoliikennehäiriöiden varalta.
Oppilaitoksessa Secappin käyttö on laajentunut vaiheittain, ja henkilöstö on oppinut luottamaan sen toimivuuteen myös kiireisissä tilanteissa. Käyttöönoton todettiin onnistuvan parhaiten, kun mukaan otetaan heti alusta lähtien kaikki keskeiset tahot, kuten esimerkiksi IT, johto ja turva.
Haaga-Helia jalkauttaa turvallisuuskulttuuria monella eri tavalla. Yksi esimerkkki on jokaiselle kampukselle tehdyt turvallisuuskävelyvideot. Tutustu Pasilan kampuksen videoon täällä.
Miten johtajuus eri tilaisuudessa jakautuu
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian turvallisuuspäällikkö Erkki Mäntymaa painotti puheenvuorossaan, että onnistunut turvallisuusjohtaminen edellyttää koko johtamisketjun läpikäyntiä. Secappin tekninen toteutus on usein pieni osa kokonaisuutta. Suurin työ liittyy suunnitteluun, vastuiden määrittelyyn ja eri toimijoiden yhteistyöhön.
Mäntymaa muistutti myös, ettei yksittäiseen teknologiaan tule koskaan nojata täysin, vaan poikkeustilanteissa on tärkeää varmistaa useita toimivia viestintä- ja hälytyskeinoja.
Tosipaikan sattuessa turvallisuus syntyy työntekijöiden taidosta ja resilienssistä toimia
Turvallisuusalan asiantuntijat Harri Salo ja Miika Laitinen Eastseciltä nostivat esiin kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen. Turvallisuus ei synny ohjeista tai dokumenteista, vaan käytännön toiminnasta ja harjoittelusta poikkeustilanteita varten.
Kun poikkeustilanne tulee, henkilöstön on toimittava heti
Säppin yrittäjä Joel Linna jakoi myös käytännön kokemuksiaan poikkeustilanteiden harjoittelusta. Esimerkkinä kuultiin Vesangan päiväkotikoulun laaja harjoitus, jossa testattiin poikkeustilanteen viestintää ja toimintamalleja käytännössä.
Keskeinen oppi oli, että poikkeustilanteessa henkilöstön tulee pystyä toimimaan itsenäisesti ennen viranomaisten saapumista. Yhteisten työkalujen ja selkeiden toimintamallien avulla viestintä pysyy hallittuna ja tieto kulkee oikeille henkilöille.
Tilaisuus tarjosi foorumin kokemusten ja oppien jakamiseen
Osallistujilta saadun palautteen mukaan tapahtuma toimi hyvänä tilaisuutena jakaa oppeja ja kokemuksia eri oppilaitoksien välillä. Tilaisuus myös vahvisti yhteistä tahtotilaa kehittää oppilaitosten turvallisuuskulttuuria entistä toimivammaksi.
Kiitos osallistujille ja kumppaneille!

